04

07.2011

W imię wolności. Kupowania.

autor: Sławek Muturi|kategoria: Blog autorów, Różne

ilość komentarzy: 2

Dziś jest 4 lipca. Dzień Niepodległości USA – lidera Wolnego Świata. Dzisiejsze święto za oceanem przypomniało mi pewną reklamę, którą niedawno zauważyłem gdy przeglądałem z zaciekawieniem jeden z ostatnich numerów tygodnika „Wprost”. NB: sądzę, że tygodnik ten bardzo się poprawił od czasu gdy jego Redaktorem Naczelnym został mój kolega z roku, Tomasz Lis. Znacząco podniósł się – w mojej ocenie – poziom dziennikarstwa. Jest mniej gonienia za sensacją, a więcej kształtowania opinii społecznej. Wiem, że wydawcy tygodnika nie biorą odpowiedzialności za treści reklam zamieszczanych na łamach swojej gazety. Niemniej zbulwersowały mnie co poniektóre reklamy zamieszczone w tym opiniotwórczym magazynie.

Jeden z banków nakłania: „Już dziś zrób listę swoich potrzeb i przyjdź po Max Pożyczkę do naszego banku. Ciesz się swobodą działania w imię spełniania nawet najodważniejszych marzeń!”. A o jakie to odważne marzenia chodzi? Szymon Majewski jest ucharakteryzowany na Statuę Wolności, za którą manhattańskie wieżowce są zrobione z pralek, lodówek, telewizorów plazmowych i innego sprzętu. Dla odważniejszych marzycieli przewidziano deskę surfingową, jacht, a nawet helikopter. Wszystko to „W imię wolności. Kupowania”. Innymi słowy: zdobądź się na odwagę i coś kup !

Kilka stron dalej, właścicielka dużej firmy przekonuje Polki, że torebka jej firmy to taki sam luksus jak ta od Vuittona czy Prady. „Mądrość kobiety tkwi w pięknie jej duszy. To siła, której nie wolno lekceważyć” brzmi piękne hasło pod zdjęciem założycielki firmy. Bardzo droga torebka ma – domyślam się – tę siłę jeszcze odpowiednio wzmocnić.

Kilka stron dalej pada pytanie: „Czy wiesz jak zyskać więcej wolnego czasu?”. Nie wiesz? Odpowiedź pada na kolejnej stronie reklamy – „Wystarczy płacić zbliżeniową kartą (firmy, która zna odpowiedź) za swoje drobne zakupy”. W ten sposób nie tylko zdobywa się więcej wolnego czasu, ale wręcz „żyje się lepiej”. Rozumiem, że jeśli ktoś potrzebuje np. tygodnia dodatkowego urlopu, to wystarczy tylko cżęściej prykładać zbliżeniową kartę firmy do czytników w różnych sklepach. I już !

Kilkanaście stron dalej, kolejny bank informuje o tym, że otwiera w Łodzi Centrum Badań i Rozwoju Produktów Bankowych. To ośrodek, który ma za zadanie – o nie! nie chodzi o wypompowywanie więcej pieniędzy z kieszeni klientów – „tworzyć i udoskonalać produkty bankowe, by były lepiej dopasowane do zmieniających się potrzeb klientów i wspierały ich rozwój”. Przynajmniej w ostatnich 3 słowach bank jest szczery – chodzi mu o to, aby rozwijać potrzeby klientów. By te bardziej rozwinięte potrzeby zwiększały dynamikę przyrostu zysku dla akcjonariuszy. Jeszcze chyba długo nie usłyszymy o wdrożeniu jakiegokolwiek „innowacyjnego rozwiązania”, które spowodowałoby korzyść dla klientów, bez przynajmniej takiej samej lub zwielokrotnionej korzyści dla akcjonariuszy. Czyli dla pracodawców, ustalających wynagrodzenie zarządów banków i innych korporacji.

Pozostałe reklamy również namawiają. Do kupna urządzeń AGD dodających wnętrzu twojego mieszkania „dobrego smaku”. Lodówka już nie tylko chłodzi; jeśli ma logo odpowiedniej firmy, to również „dodaje smaku”. Do kupna apartamentów w centrum stolicy, które dodadzą ci stylu, elegancji oraz wielkomiejskiego szyku; apartamentów nad morzem, bo tam „życie wygląda inaczej” (jeśli nie jesteś zadowolona ze swojego życia, to nie martw się trudnościami w jego odmienianiu, wystarczy, że kupisz apartament odpowiedniej firmy). Chłodziarki innej firmy sprawią, że twoje Chateau Margaux, rocznik 82, „poczuje się jak w domu”. Nie chciałabyś przecież dostarczać swojemu drogiemu winu stresu leżakowania w jakiejś podrzędnej chłodziarce. Pewna klinika w swojej reklamie nie tylko wymienia rodzaje zabiegów, w których się specjalizuje, ale powołując się na pewną znaną aktorkę, wskazuje „twoje miejsce wśród gwiazd”.

Na tym tle dość staroświecko wyglądają reklamy dwóch znanych firm. Loewe – producent drogich telewizorów – przekonuje w reklamie do swojej unikalnej technologii 3D. A ING Bank Śląski informuje o imieninowym oprocentowaniu 5% i więcej w skali roku na koncie oszczędnościowym. Niesamowite! – zachęca do oszczędzania. Te dwie firmy nie próbują wprost nas zachęcać do odnajdywania naszej „wolności do kupowania”, ale po prostu informują nas o swoich nowych produktach.

Firmy wszelkich branż chcą nam narzucić nowy styl życia. Ich działy badań i rozwoju ciągle analizują co jest nam potrzebne do szczęścia. Rozwijają nasze – nadal zbyt prymitywne w ich mniemaniu – potrzeby konsumpcyjne. Mam nadzieję, że tygodnikom opiniotwórczym wystarczy (w sensie wyzwania intelektualnego, pewnej misji oraz w sensie finansowym, dążenia do powiększania grona czytelników) dostarczanie nam informacji do podnoszenia naszego poziomu intelektualnego, a nie naszego poziomu konsumpcji.

W imię wolności. Sensownego kupowania.

Tagi: ,

Komentarze:

  1. Inwestor napisał(a):

    A wszystko po to aby „pomóc” nam wydawać pieniądze nie na to co ważne dla nas, ale co ważne dla firm reklamujących swoje produkty/usługi. Abyśmy coraz bardziej uzależnili się od kredytów i pożyczek i …… za kilkanaście/kilkadziesiąt zorientowali się, że najlepsze lata zamiast na oszczędzaniu i inwestowaniu straciliśmy na wydawaniu i konsumowaniu i de facto nic nie mamy.

    Pozdrawiam
    Inwestor

  2. Sławek S. napisał(a):

    ech…. i pomyśleć, że łatwiej oszczędzić złotówkę niż ją zarobić.

    a z trochę innej beczki przypomniało mi się powiedzenie, że okraść bank to żaden interes, mieć bank, to jest interes :)

    pozdrowienia

Dodaj swój komentarz:





Chcesz, aby koło Twojego komentarza pojawiła się Twoja ikona lub zdjęcie?
Kliknij tutaj i dowiedz się jak to zrobić.

Powiadom znajomego o tym wpisie:

E-mail *
Wpisz wiadomość
Subskrybuj komentarze do tego wpisu

NAJBLIŻSZE SPOTKANIA FRIDOMIACZEK I FRIDOMIAKÓW

sobota, 12 sierpnia – Dublin, konferencja Polskiego Klubu Biznesu w godz 10:00 – 14:00 i potem spotkanie ze mną w godz 15:00-18:00, Hotel Wynns

sobota, 25 listopada – Łódź, szczegóły bliżej terminu

czwartek, 30 listopada – Łódź, szczegóły bliżej terminu

piątek, 1 grudnia – Warszawa, wystąpienie podczas Kongresu BusinessWoman&Life. Rejestracja – wkrótce

sobota, 13 stycznia 2018 – Łódź, szczegóły bliżej terminu

 

Archiwum - miesiąc po miesiącu

Najwyżej cenione

Moc pozytywnego myślenia

Dziś rano pociąg, którym jechałem z Warszawy do Łodzi utknął na stacji Żyrardów  z powodu jakiegoś wypadku na torach (wykolejenie się składu towarowego, szczęśliwie bez ofiar w ludziach). Mieliśmy poczekać na autobusy, które miały nas przewieźć do stacji Skierniewice, aby stamtąd – ominąwszy zatorę – kontynuować podróż do Łodzi. Wiele osób  – spóźnionych do pracy, na jakieś ważne spotkania, itp – się wściekało. Krzyczeli na niewinnego przecież konduktora. Z kolei konduktor irytował się na sprzeczne [...]

Najnowsze komentarze

  • Sławek Muturi: Piotrze, cieszę się, że zaglądasz na fridomię. To bardzo miłe. Twoje porównanie do „kolegi z...
  • BiL: Pawel, Kazdy inwestor zastanawia sie nad tym co sie stanie w przyszlosc i wedlug swojej wiedzy i intuicji...
  • adam: „Jak slysze teksty, ze jedynym prawdziwym pieniadzem jest zloto, to wrecz troche mi zal ludzi ktorzy w to...
  • Piotr P.: Sławku, Grupa Andersen Alumni rzeczywiście pozostaje nadal silna. „Kolega z Andersena” to...
  • Paweł: BiL, Nie bardzo rozumiem. Piszę tylko, że ceny nieruchomości, jak i innych towarów, przechodzą cykle. Jeżeli...
  • Tomek: He-he. Większość mieszkań z tej galerii chętnie kupiłbym jako inwestor i co najwyżej lekko odświeżył :)
  • nibul: 1) Ciężko powiedzieć bo nie napisałeś jaki masz cel. 2) Możesz wziąć kredyt na mieszkania od razu z...
  • Robert: http://www.rp.pl/Mieszkaniowe/ 309179979-70-tysiecy-na-mieszk anie.html O inwestowaniu w mieszkania na...
  • Marek: http://www.rp.pl/Wynajem/30917 9922-Najem-instytucjonalny-tyl ko-dla-prowadzacych-firme.html #ap-3
  • Robert W: http://metrowarszawa.gazeta.pl /metrowarszawa/56,141635,20596 504,Tak_wygladaja_najtansze...
  • Robert W: Oglądałem program dokumentalny i pokazywano tam takie rzeczy właśnie w Korei Płn. Wsie pokazowe, żeby...
  • Sławek Muturi: Robert, nie sądzę by zadawali sobie aż tyle trudu – turystów jeżdżących pociągami nie ma chyba...
  • wiki: A Twoja wypowiedź, że stopy pozostana niskie na długie lata przypominaja mi sytuacje gdy mój kolega chciał...
  • wiki: Niestety musze Cię rozczarować, ale ekonomia się nie zmieniła, czy stopy zostana na niskim poziomie na długie...
  • mark2: Inwestorzy zaczynają tracić na tym biznesie bo zmieniło się otoczenie inwestycji. Obecne władze obniżyły ceny...
  • Piotr: KP to żart. Nie wiem nawet jak taki kraj wciąż mogę funkcjonować w takich warunkach w dzisiejszych czasach.
  • Robert: Mam tylko nadzieję, że te widoczki które widziałeś na wsi, to nie były „wsie pokazowe” a więc...
  • Robert: To są pytania do doradcy kredytowego, najlepiej tam skieruj kroki w pierwszej kolejności. Wyliczy ci zdolność...
  • Paweł: BiL, To czy pomysł jest dobry czy beznadziejny zależy od tego co się stanie w przeciągu roku, dwóch, pięciu....
  • BiL: Pawel, nawiazujac jeszcze do pierwszego zdania z Twojego wpisu, jesli faktycznie mialaby miejsce taka sytuacja...

Najnowsze wpisy

created by Water Design