01

09.2011

Nowelizacja ustawy o ochronie praw lokatorów

autor: Sławek Muturi|kategoria: Blog autorów, Gorące tematy, Prawo

ilość komentarzy: 18

Sejm przyjął wczoraj nowelizację ustawy o ochronie praw lokatorów. Nie miałem jeszcze okazji przyjrzeć się na czym polegają zmiany, ale na pierwszy rzut oka wydają się mieć marginalne znaczenie z perspektywy Fridomiaków.

Cały czas nasze prywatne mieszkania na wynajem są traktowane na równi z gminnymi zasobami mieszkaniowymi. Mamy zapewniać socjalne czy zastępcze  lokale dłużnikom. To trochę tak jakby taksówkarzy zmuszać do odwożenia pijaczków do domów za darmo (no bo przecież mogą na ławce zimą zamarznąć). Albo gapowiczom w komunikacji miejskiej zapewniać alternatywny transport. Albo niepłacącym za prąd jakieś alternatywne źródło energii i światła. Albo zalegającym z podatkami jakiś raj podatkowy.

Będąc silnym i prężnym Stowarzyszeniem będziemy mogli mieć nieco większy wpływ na ustawodawstwo. Im silniejsze i prężniejsze, tym wpływ może być większy. A póki co, jeśli ktoś z Was ma czas i ochotę się wgryźć w tę nowelizację, to zapraszam do podzielenia się swoimi obserwacjami na łamach Fridomii. Trochę więcej szczegółów odnośnie najnowszej nowelizacji znajdziecie tutaj: http://www.bankier.pl/wiadomosc/Sejm-przyjal-nowelizacje-ustawy-o-ochronie-praw-lokatorow-2399218.html

Prawa, które pomaga, a nie przeszkadza !

Tagi:

Komentarze:

  1. Wiesiek napisał(a):

    Witaj Sławku,

    Ja w ciagu 3 miesięcy po raz drugi wynajmuję okazjonalnie i …………. nie mam z tym żadnego problemu. Po prostu od razu mówię wprost dlaczego to robię i o korzyściach jakie będzie z tego miał lokator.

    A cytujac artykuł „Prawo do tymczasowego pomieszczenia nie przysługuje także w sytuacji, gdy dłużnik został zobowiązany do opróżnienia lokalu zajmowanego na podstawie umowy najmu okazjonalnego, której zawarcie zostało zgłoszone zgodnie z art. 19b ust. 1 ustawy […].

    Pozdrawiam okazjonalnie

    • Sławek Muturi napisał(a):

      Wiesiek, dzięki za podzielenie się swoimi doświadczeniami. Najem okazjonalny to całkiem niezłe rozwiązania (byłoby jeszcze lepsze gdy w polskim systemie prawnym, samo oświadczenie najemcy było wystarczającym tytułem do egzekucji komorniczej bez konieczności poświadczania tego w obecności notariusza), ale podobno nie do zastosowania jeśli masz więcej niż jedno mieszkanie na wynajem. Rozumiem, że „okazjonalność” najmu ma niby wynikać z tego, że tymczasowo właściciel nie mieszka w swoim mieszkaniu. Ale też nie dam sobie ręki obciąć za to, czy moje rozumienie jest prawidłowe…

      • Pawel napisał(a):

        Konsultowałem sprawy najmu okazjonalnego z radcą prawnym. Potwierdził dokładnie to o czym pisze Sławek. Czyli najem mieszkania w formie najmu okazjonalnego w rozumieniu ustawy powinien się tyczyć tylko jednego mieszkania i tylko wtedy gdy jego właściciel nie ma innego przynajmniej w danym mieście np. wyjechał „za chlebem” do Anglii i wynajmuje okazjonalnie mieszkanie w Łodzi.

        Według radcy jeśli zgłosiłby się do niego o pomoc najemca który wynajął mieszkanie w formie najmu okazjonalnego, który z jakichś powodów nie miałby środków aby płacić za najem i nie chciałby się wyprowadzić, a właściciel mieszkania miał jeszcze inne – bardzo łatwo przed sądem jest wstanie obalić zasadność tej umowy sprowadzając ją do zwykłej umowy najmu. Czyli musielibyśmy znaleźć dla takiego najemy tak czy inaczej lokal zastępczy.

        Na moje pytanie o inne działające zabezpieczanie swojego interesu jako wynajmującego, polecił weksle. Niestety nie mam z tym jeszcze żadnych praktycznych doświadczeń, ale może ktoś z fridomiaków stosuje takie rozwiązania i podzieli się tutaj swoimi doświadczeniami.

      • Agata napisał(a):

        WIesiek, Slawek,

        Zgadza sie – najem okazjonalny mozna oficjalnie zastosowac tylko do 1 mieszkania, w ktorym tymczasowo nie mieszka wlasciciel. Oczywiscie w praktyce mozna zawrzec kilka umow najmu okazjonalnego dla roznych nieruchomosci, jednak nie beda one mialy mocy prawnej i beda dzialaly jak zwykle umowa najmu.
        Czyli najem okzajonalny to teoreycznie rozwiazanie dla ludzi, ktorzy np. na kilka miesiecy wyjezdzaja z kraju i wynajmuja na ten zas swoje mieszkanie – dzieki temu maja pewnosc, ze beda mieli gdzie mieszkac po powrocie do kraju. Wiec teoretycznie nie jest to rozwiazanie dla inwestorow, ktorzy posiadaja wiekszy portfel nieruchomosci.
        Jednak nie wiem jak wyglada praktyka… Bo jesli nie pochwale sie mojemu najemcy, ze mam kilka mieszkan, to jak mialby wpasc na pomysl, ze jego umowa najmu okazjonalnego moze byc jedna z wielu i jest niewazna? I czy przy ew. egzekucji ktos sprawdza czy to jedyna umowa najmu okazjonalnego jaka zawarl wlasciciel lokalu, lub czy wlasciciel ma wiecej nieruchomosci na wlasny uzytek (i w rzeczywistosci ma gdzie mieszkac)… Czy ktos ma doswiadczenie w tym temacie?

        • Dolar napisał(a):

          Co w takim razie znaczy prawo własności. Wygląda to tak, że w państwie bezprawia, żeby chronić swoją własność trzeba uciekać się do krętactw i oszustw. Nie zniechęca was to do inwestowania w PRL BIS? Przypuśćmy, że doszło by do takiej sytuacji, że najemca nie płaci za wynajem i sąd nie zezwala na jego eksmisjie, co byście zrobili w takim przypadku?

        • Paweł napisał(a):

          @Dolar, generalnie staramy się unikać mocno takich sytuacji w których musielibyśmy dokonywać eksmisji lokatorów – o sposobach prewencji, selekcji najemców w swoich książkach bardzo dokładnie piszę Sławek.

          niestety nie powiem Ci jak w praktyce wygląda pozbycie się nieuczciwych najemców, bo takiej sytuacji nie miałem, słyszałem jedynie o „zatrudnieniu” do tego celu grupy studentów którzy wprowadzają się do w/w lokalu ewentualnie o wymianie okien w zimę bez montażu nowych…

          jednak PODKREŚLAM, że robię bardzo dużo, aby do takich sytuacji nie dopuścić stosując wcześniej wspomniane metody opisane w książkach Sławka i każdemu radzę, aby poświęcił 10x więcej czasu na zapoznanie się ze sposobami zapobiegania takim sytuacjom niż czasu na dowiadywanie się jak wygląda i jak się przeprowadza eksmisję

  2. Marcin Karolak napisał(a):

    Witam Panie Sławku! O jakim Stowarzyszeniu Pan mówi? Isnieje jakieś formalne Stowarzyszenie osób wynajmujących nieruchomości? Dopiero od niedawna śledzę wpisy Fridomiaków i nie jestem zorientowany. Serdecznie pozdrawiam :)

    • Sławek Muturi napisał(a):

      Panie Marcinie, Stowarzyszenie, o którym wspominałem jeszcze nie istnieje choć wielu z nas chce jego powołania. Czy powstanie i w jakiej formie zdecydujemy wspólnie w tym roku. Już wkrótce złożę swoją propozycję sposobu prac nad jego przygotowaniem i powołaniem i poddam tę propozycję dyskusji na łamach Fridomii.

  3. Łukasz Sobotowski napisał(a):

    Sławku, z tego co wywnioskowałem z tego artykułu to z punktu widzenia osoby wynajmującej mieszkanie sytuacja zmieniła się na gorszą:
    – Jeśli ktoś jest uciążliwy dla sąsiadów to nawet po wypowiedzeniu umowy może być problem, żeby się lokatora pozbyć – bo nie dostanie lokalu socjalnego, a na bruk nie można wyrzucić
    – Jeśli wynajmujemy na podstawie najmu okazjonalnego to także lokator nie dostanie lokalu socjalnego
    – Dodatkowo samorząd według nowelizacji nie musi wypłacić odszkodowania jeśli nie ma wolnego lokal socjalnego do przesiedlenia lokatora

    Przecież to jest po prostu kpina…

    • Aga-ta napisał(a):

      A jak jest traktowany adres zameldowania w takiej sytuacji? Czy to nie jest tak, że jeśli kłopotliwy najemca ma adres w dowodzie osobistym, eksmisja powinna się odbywać pod wskazany adres? Zastanawiam się nad tym, bo mimo, iż teoretycznie nie ma obowiązku meldowania się, w większosci naszych dowodów osobistych widnieje miejsce zamieszkania. Zatem w chwikli podpisywania umowy, gdy spisujemy dane z dowodu osobistego, nasz stan wiedzy wskazuje na to, iż najemca posiada alternatywę i nie będziemy musieli go gościc w sytaucji, gdy będzie niewypłacalny.
      Czy sądzicie, ze to może mieć znaczenie w późniejszych zmianach lobbowanych przez Stowarzyszenie?

  4. Radek napisał(a):

    Paweł poruszył bardzo ciekawy temat mianowicie weksle jako zabezpieczenie, słyszałem już od kilku osób o wekslach, jednak nie spotkałem nigdy kogoś z doświadczeniem w użyciu weksli. Jeśli ktoś z Was używa weksli, bądź wie coś więcej na wykorzystanie ich w najmie, prosiłbym o wypowiedzenie się.
    Od siebie mogę tylko dodać, że dosyć skutecznym straszakiem w sytuacji kryzysowej jest wysłanie do najemcy(np. do rodziców najemcy) przedsądowego wezwania do zapłaty. Koszt żaden, a skuteczność wysoka
    Pozdrawiam

    • Mariusz napisał(a):

      Z weksla korzystałem raz w życiu, jako jego wystawca (zabezpieczenie dla mojego klienta, jkabym miał mu nie wykonać do końca usługi). Z tego, co wiem, do weksla konieczna jest deklaracja wekslowa, gdzie wystawca opisuje dokładnie, w jakiej sytuacji można weksel zrealizować. Chyba weksel bez takiej deklaracji jest nieważny (nie wiem tego). Poza tym weksel nie musi mieć żadnej formy, może być to nawet zdanie na serwetce „zobowiązuję się wypłacić panu Kowalskiemu bez protestu na jego żądanie kwotę xxx zł” i podpis.

      • Pawel napisał(a):

        @Mariusz, masz rację, weksel musi mieć deklarację wekslową, czyli coś w rodzaju instrukcji w jakich okolicznościach można go użyć. Z rozmowy z radcą prawnym wynika, że weksle są bardzo szybko wypłacane (dodał jeszcze jako dobry zwyczaj wpisywania na umowie numeru konta bankowego najemcy – ułatwia to pobranie należności). Pod koniec tygodnia będę miał więcej informacji w tym temacie. Zainteresowanych proszę o maila.

        • Radek napisał(a):

          Dzięki Mariusz i dzięki Paweł za rzeczową odpowiedz i cenne informacje. Paweł odezwę się na maila.
          pozdrawiam
          Radek

        • Radek napisał(a):

          Odpisałem trochę pochopnie o tym, że wyślę maila, ponieważ nie mam Twojego maila…:) Dlatego prosiłbym o kontakt na tosnowiec@gmail.com lub odpowiedz w komentarzach.
          Pozdrawiam i przepraszam za spam.
          Radek

        • Pawel napisał(a):

          Mój adres: pawel . czerwinski ( at ) gmail . com

  5. Paweł Bąk napisał(a):

    Czy ktoś posiada tekst jednolisty ustawy po zmianach? Chciałbym się zapoznać, ale w internecie widzę tylko stare wersje ustawy.

  6. wieslaw napisał(a):

    nie zgadzam się z założeniami.bo krzywdzą ludzi uczciwych.ale jeśli państwo chce mieć nieuczciwych to będzie to miało.jestem zdesperowany i zrobię wszystko żeby przeciwdziałać.nawet w nielegalny sposób.nawet do końca po i jeszcze dłużej.

Dodaj swój komentarz:





Chcesz, aby koło Twojego komentarza pojawiła się Twoja ikona lub zdjęcie?
Kliknij tutaj i dowiedz się jak to zrobić.

Powiadom znajomego o tym wpisie:

E-mail *
Wpisz wiadomość
Subskrybuj komentarze do tego wpisu

NAJBLIŻSZE SPOTKANIA FRIDOMIACZEK I FRIDOMIAKÓW

poniedziałek, 15 maja – Warszawa, godz 12:15, SGH, Al Niepodległości 128, Bud C, Aula II Antresola

środa, 17 maja – Warszawa, godz 13:00, szczegóły bliżej terminu.

czwartek, 25 maja – Trójmiasto, godz 14, więcej szczegółów bliżej terminu spotkania

czwartek, 25 maja – Gdańsk, godz 18, Park Naukowo-Technologiczny, ul Trzy Lipy 3

wtorek, 30 maja – Poznań, godz 18:00, więcej szczegółów bliżej terminu spotkania

piątek, 2 czerwca – Warszawa, godz 13:30, wystąpienie podczas Kongresu BusinessWoman&Life. Rejestracja tutaj: http://businesswomancongress.pl/#Rejestracja

 

Archiwum - miesiąc po miesiącu

Najwyżej cenione

Życzenia Świąteczne: Entelechia!

Z okazji Świąt chciałbym się z Wami podzielić kolejną bardzo dobrą książką: „Od żołędzia do dębu” autorstwa Jim’a Cathcart’a. Sięgnąłem po tę książkę na półce Empiku, bo tytuł skojarzył mi się z bardzo ciekawą koncepcją „drzewa pieniędzy”, na którą natknąłem się wcześniej w innej książce.  Może znacie? Każdy banknot jest podobny do żołędzia. Jeśli rzucisz żołądź na drogę, to rozkwaszą go samochody i nie będzie z niego żadnego pożytku. Tak samo z pieniędzmi wyrzuconymi w [...]

Najnowsze komentarze

  • Sławek Muturi: W tym quizzie zdobyłem komplet punktów. Samoloty rozpoznawałem nim pojawiały się podpowiedzi:-) Oto...
  • Sławek Muturi: Tomek, nie sądzę by minimalizm był koniecznie powiązany lub by miał wynikać z chęci oszczędzania....
  • Marta: Sławku, Harva nie było. Był za to bardzo sympatyczny trener Ryan. Jadłam z nim śniadanie w hotelu i naprawdę...
  • Tomek: Czy jednak zawsze minimalizowanie liczby posiadanych przedmiotów idzie w parze z oszczędnościami? Minimalista...
  • nibul: Chodzi o ryczałt. W kwestii odliczeń jasna sprawa. Interesuje mnie tylko czy skarbówka w razie kontroli bierze...
  • Sławek Muturi: Marta, dzięki za update. Widzę, że Marcus i Andy nadal robią swoje. Ciekawe, że stare sztuczki są...
  • Marta: Byłam właśnie na MMI. Edycja majowa 2017. Jestem trenerem sprzedaży. Robię to 11 lat. Ale jak długo żyję,...
  • Kuneg: Słusznie prawisz.
  • Kuneg: …i dlatego tak ciekawe są wg mnie ludy tzw. pierwotne, np. Aborygeni, którzy brali z przyrody tylko...
  • Robert W: Ja rozliczam najem na działalności gospodarczej i faktury Mzuri stanowią dla mnie koszt uzyskania przychodu.
  • Przemek: Ja żałuje na dzieci tak samo, jak na siebie. Rozpieszczone i przyzwyczajone do wysokiego standardu dzieci?...
  • Sławek Muturi: Nibul, to pewnie zależy od wyboru formy opodatkowania – przy ryczałcie nie można odliczać...
  • Sławek Muturi: Catherine Sophie, masz poniekąd rację, pisząc, że minimalizm zaczyna się stawać „modny”....
  • nibul: Tak przy okazji tego tematu, pytanie do klientów firm zarządzających najmem. Płacicie podatek od kwoty z umowy...
  • nibul: Robert, niestety w przypadku dochodu z najmu banki biorą pod uwagę roczny pit. Dlatego albo optymalizacja...
  • Catherine Sophie: Tu się zgodzę – bo minimalizm staje się dziś modą i jak każda moda nie ma żadnego sensu....
  • Catherine Sophie: A nikt z Was nigdy nie pozbywał się rzeczy? Może widać to dopiero po masowych...
  • Sławek Muturi: Michał, ciekawi mnie dlaczego uważasz, że pozbywanie się nadmiaru rzeczy jest szkodliwe.
  • Robert W: Art. 1003. § 1. Prawomocne postanowienie o przysądzeniu własności wraz z planem podziału sumy uzyskanej z...
  • Robert W: Nie jest tak jak piszesz – warto rzucić okiem na przepisy KPC o egzekucji z nieruchomości. Jest tam...

Najnowsze wpisy

created by Water Design