12

10.2011

Relacja ze spotkania autorskiego w Gdańsku

autor: Sławek Muturi|kategoria: Blog autorów, Relacje, Wydarzenia

ilość komentarzy: 3

W dniu 5 X 2011 odbyło się w Empiku w Galerii Bałtyckiej w Gdańsku kolejne spotkanie autorskie poświęcone Poradnikowi dla właścicielek mieszkań na wynajem. Zebrało się około 20 osób zainteresowanych tematem zarządzania najmem, a spotkanie fachowo poprowadziła Pani Redaktor Iwona Demska z gdańskiego Radia Plus. Najpierw to ona zadawała mi pytania, a na koniec odpowiadałem na pytania uczestników spotkania.

Całość dyskusji zarejestrował Paweł – nasz Naczelny Pierwszy Sekretarz. Ogromne dzięki Pawle ! Paweł (już mu tego gratulowałem) ma niesamowity dar zwięzłości. To co mi zajmuje 3-5 minut paplaniny, on jest w stanie zawrzeć w jednym lub dwóch krótkich, treściwych zdaniach. Oto one:

 Czy książka jest wynikiem zapotrzebowania? Czy powstała na skutek próśb czytelników „Wolności finansowej” i użytkowników bloga?

Po napisaniu pierwszej książki autorzy zdecydowali się na stworzenie bloga bo wiedzieli, że będzie pojawiało się dużo pytań z zakresu zarządzania najmem jak i samej idei wolności finansowej. „Poradnik” stanowi rozszerzenie ostatniego rozdziału  książki „Wolność finansowa”.

Ale po co kolejna książka?

Mieszkanie to produkt – trzeba je odpowiednio przygotować do wynajmu, dzięki czemu nasz „towar” dobrze „sprzedamy”, zdecydować komu je chcemy wynajmować i za ile. Dobrze abyśmy je wynajęli nie pierwszej osobie z brzegu, ale komuś kto będzie regularnie za nie płacił oraz o nie dbał. „Poradnik” jest pierwszą tego typu książką na polskim rynku.

Czy od napisania poprzedniej książki zmieniła się sytuacja na rynku? Wtedy był boom na kupowanie własnych mieszkań, a jak jest teraz?

Odkąd Gdańsk powstał część z jego mieszkańców posiadała mieszkania a część musiała je wynajmować. Nie ma żadnych podstaw aby uważać, że cokolwiek się zmieni w tej kwestii.

Czy mieszkając w Gdańsku warto myśleć o zakupie mieszkania w innym mieście?

Tak. Inwestowanie z punktu widzenia wolności finansowej nie jest ograniczone do jednego tylko miejsca. Trzeba jednak pamiętać, że zakup mieszkań w miejscu oddalonym od naszego miejsca zamieszkania niesie ze sobą komplikacje natury tak organizacyjnej jak i logistycznej.

Jak bardzo remontować i urządzać mieszkanie?

Większość ludzi, która zajmuje się najmem „z przypadku” ma tendencję do kupowania drogich mebli a zaniedbywania rzeczy niewidocznych na pierwszy rzut oka (piony kanalizacyjne, instalacje elektryczne itd.). Mamy zatem „mercedesa w kanapie” i „skodę w ścianach”. Dużo lepiej jest mieć „mercedesa w ścianie” i „skodę w kanapie”. Kupmy tanie meble i wymieńmy instalacje. Dzięki temu będziemy mieli spokój od kosztownych napraw na długi, długi czas.

Czy warto oddać mieszkanie do zarządzania takiej firmie jak mzuri?

Tak. Firmy takie zajmują się na bieżąco najmem i zarządzaniem w trybie 24/7, firmy – jak wiadomo – nie chorują i nie biorą urlopów. Dzięki temu są gwarancją krótszych okresów bezczynszowych. Dodatkowo dobrze znają rynek, bez przerwy na nim działając i mogą dla właściciela uzyskać wyższy poziom czynszu. O zaoszczędzonym czasie, wygodzie i spokoju nie wspominając.

Mieszkanie powinniśmy do użytku oddać puste, czy urządzone?

Wszystko zależy od naszego targetu. Wiadomo, ze student nie będzie miał ze sobą własnych mebli, ale jeśli wynajmujemy willę dyrektorowi firmy, to taka osoba z reguły podróżuje ze swoim majątkiem (żyje na walizkach) i może nie życzyć sobie mebli bo ma własne. Średniej klasy mieszkania powinny pozostać nieumeblowane do pierwszego najemcy. Jeśli zażyczy on sobie meble, to jedziemy do Ikei czy gdziekolwiek indziej i zakupujemy tanie ale solidne mebelki i w jeden dzień jesteśmy w stanie umeblować całe mieszkanie.

Ktoś dostał w spadku mieszkanie. Czy powinien z tym iść od razu do firmy typu mzuri?

Tak. Powinno się pójść do firmy i prosić o radę (patrz pytania wyżej). Również osoby dopiero poszukujące mieszkania na wynajem, powinny zasięgnąć rady firmy, która w przyszłości będzie nim zarządzać – i właścicielowi i firmie zależy przecież na tym, aby było kupione mieszkanie, z którego najmem będzie jak najmniej kłopotów. Ważna informacja: firma mzuri pewnie jeszcze w październiku otworzy oddział w Gdańsku

Co jeszcze ciekawego w książce?

W Polsce nie ma dobrych praktyk jeśli chodzi o rynek najmu. Sławek chce koniecznie popularyzować selekcję najemców. Na zachodzie nikogo nie dziwi żądanie dokumentów potwierdzających osiągane przez najemcę zarobki. W Polsce to wciąż – niestety – nowość.

Co jeszcze jest ważne?

Ważna jest odpowiednia umowa najmu, protokół zdawczo-odbiorczy i ankieta osobowa. Te dokumenty to presja psychologiczna i minimalizują ryzyko zniszczeń. Ważne są też ogólne warunki najmu – nie ma dzięki nim problemów z komunikacją na styku lokator-właściciel mieszkania.

Czy mamy prawo oczekiwać od firmy podsunięcia targetu do danego mieszkania?

Tak. Mzuri podpowie komu i za ile można dane mieszkanie wynająć. Warto się skonsultować, bo ludzie przywiązani emocjonalnie do swojego lokum nie widzą go z lotu ptaka i mogą znacznie je przecenić lub je niedocenić.

 Czy mzuri występuje w imieniu właścicieli w sądzie?

Mzuri nigdy nie występowało, ale może. Za dodatkowe czynności nie związane bezpośrednio z najmem i zarządzaniem pobierana jest dodatkowa opłata.

Jak pozbyć się najemcy?

PROFILAKTYKA.

 

Komentarze:

  1. Pierwszy sekretarz napisał(a):

    Dziękuję Sławku za spotkanie. Cieszę się, że znów miałem przyjemność Cię posłuchać :) Dziękuję również Jackowi – wiele się od Was obu nauczyłem :)

  2. Radek napisał(a):

    Fajnie, że wpadasz do Krakowa:)
    Spotkania z biznesem to impreza na poziomie.
    Tutaj dla chętnych link do zapisu:
    http://spotkaniazbiznesem.pl/zapisy/

  3. Magda napisał(a):

    Nareszcie Kraków! Na pewno będę.

Dodaj swój komentarz:





Chcesz, aby koło Twojego komentarza pojawiła się Twoja ikona lub zdjęcie?
Kliknij tutaj i dowiedz się jak to zrobić.

Powiadom znajomego o tym wpisie:

E-mail *
Wpisz wiadomość
Subskrybuj komentarze do tego wpisu

NAJBLIŻSZE SPOTKANIA FRIDOMIACZEK I FRIDOMIAKÓW

poniedziałek, 15 maja – Warszawa, godz 12:15, SGH, Al Niepodległości 128, Bud C, Aula II Antresola

środa, 17 maja – Warszawa, godz 13:00, szczegóły bliżej terminu.

czwartek, 25 maja – Trójmiasto, godz 14, więcej szczegółów bliżej terminu spotkania

czwartek, 25 maja – Gdańsk, godz 18, Park Naukowo-Technologiczny, ul Trzy Lipy 3

wtorek, 30 maja – Poznań, godz 18:00, więcej szczegółów bliżej terminu spotkania

piątek, 2 czerwca – Warszawa, godz 13:30, wystąpienie podczas Kongresu BusinessWoman&Life. Rejestracja tutaj: http://businesswomancongress.pl/#Rejestracja

 

Archiwum - miesiąc po miesiącu

Najwyżej cenione

Timing jest ważny – czyli dwie żaby i dwa garnki

Na ostatnim spotkaniu Fridomiaczek i Fridomiaków w Londynie powtórzyłem historyjkę, którą kiedyś gdzieś wyczytałem i którą często powtarzałem swoim klientom bądź współpracownikom wtedy gdy jeszcze pracowałem w konsultingu. Ponieważ wielu z Was zapytało mnie w komentarzach do wpisu z relacją z Londynu o tę historyjkę, więc oto ona. Na jakiejś amerykańskiej uczelni przeprowadzono eksperyment. Dwie żaby wrzucono do dwóch garnków z wodą stojących na gazowych palnikach. Podpalono gaz w palnikach. Widzicie to? Tylko, że jedną żabę [...]

Najnowsze komentarze

  • Sławek Muturi: Robert, dzięki za niespodziewany komplement. Kilka dni temu myślałem, że może warto by stronę...
  • Sławek Muturi: OK, dzięki. Zgadzam się z Tobą, że prewencja jest zawsze lepsza od leczenia. Pytanie co robić gdy ktoś...
  • Robert Gołoński: Świetne i rzeczowe artykuły, które pomagają zrozumieć trudne terminy. Jak dla mnie jak najbardziej...
  • Michał: Sławku uważam, że pozbywanie rzeczy jest szkodliwe bo kupujesz coś np. za 500zł i później wydaje ci się to...
  • Sławek Muturi: Rent, dzięki za komplement:-)
  • Robert: Pozbywanie się rzeczy może być szkodliwe, bo jak wywalisz jedną skarpetkę to pójdziesz na spotkanie z jedną...
  • rent: Właśnie jestem po przeczytaniu tej książki i jestem pod wrażeniem fachowości. Sam zarządzam najmem mieszkań i...
  • Sławek Muturi: Robert, dzięki. Bardzo kibicuję Sebastianowi. Przynajmniej z 3 względów: 1) po przyjacielsku –...
  • Sławek Muturi: Michał, w tej kwestii w pełni się z Tobą zgadzam:-)
  • Sławek Muturi: Michał, tym razem to chyba rzeczywiście nie do końca rozumiem. Natomiast to co zaciekawiło mnie w...
  • Robert: http://businessinsider.com.pl/ strategie/sebastian-mikosz-pre zesem-kenya-airways-wywiad/ns0 v3fe
  • Michał: Może mogę dodać dosyc jasne porownanie. Jesli ktos sie uczy to bedzie mial dobre oceny. Oceny sa wynikiem...
  • Michał: Sławku, źle mnie zrozumiałeś. Nie napisałem „pozbywanie się nadmiaru rzeczy” tylko...
  • Robert: http://www.rp.pl/Nieruchomosci /305229870-Mikrokawalerki-reso rt-ukroci-nielegalne-prakty...
  • Robert W: Będą sprawdzali umowy najmu. Przy ryczałcie musisz opodatkować kwotę z umowy najmu, a nie to co Ci przelewa...
  • Sławek Muturi: W tym quizzie zdobyłem komplet punktów. Samoloty rozpoznawałem nim pojawiały się podpowiedzi:-) Oto...
  • Sławek Muturi: Tomek, nie sądzę by minimalizm był koniecznie powiązany lub by miał wynikać z chęci oszczędzania....
  • Marta: Sławku, Harva nie było. Był za to bardzo sympatyczny trener Ryan. Jadłam z nim śniadanie w hotelu i naprawdę...
  • Tomek: Czy jednak zawsze minimalizowanie liczby posiadanych przedmiotów idzie w parze z oszczędnościami? Minimalista...
  • nibul: Chodzi o ryczałt. W kwestii odliczeń jasna sprawa. Interesuje mnie tylko czy skarbówka w razie kontroli bierze...

Najnowsze wpisy

created by Water Design