Jak bezstresowo zarządzać swoimi nieruchomościami

Kupiłaś mieszkanie i co dalej? Pamiętasz tytuł tego z rozdziału z naszej pierwszej książki? Dla wielu osób główną barierą, dlaczego są na nie, gdy pojawia się rozmowa na temat inwestowania w mieszkania na wynajem, są właśnie przykre doświadczenia związane z zarządzaniem mieszkaniem. Ci niesolidni najemcy, te wszystkie cieknące krany, te zgubione klucze zapasowe i nieopłacone rachunki! Okazuje się, że wcale tak być nie musi. Jeśli poświęcisz odrobinę czasu i wysiłku i będziesz robić właściwe rzeczy we właściwym miejscu i czasie – dolegliwości stają się niezauważalne! A zatem nasza kolejna książka będzie o tym, jak dobrze dobierać sobie najemców, jak dbać o to, aby nasze mieszkanie nie stało puste, jak zarządzać planowanymi nieplanowanymi wydatkami w taki sposób, aby nie konsumowały one wpłacanego czynszu, wreszcie, czy zarządzać samodzielnie, czy zlecić to profesjonalistom. I wiele więcej…

Podziel się z nami wszelkimi twoimi dodatkowymi oczekiwaniami i sugestiami dotyczącymi tej książki!

Komentarze:

  1. 3A Investors napisał(a):

    Usługi zarządzania nieruchomościami świadczą wyspecjalizowane firmy/osoby („zarządcy”). Wiadomo – wiąże się to z dodatkowymi kosztami, jednak wydaje się to być ciekawy pomysł żeby „pozbyć” się problemów.

    Czy tego typu praktyki stosuje się w przypadku małego (1-5) portfela mieszkań? Cze warto w takim przypadku korzystać z usług takich osób?

    • Sławek Muturi napisał(a):

      Zarządzanie nieruchomościami to najczęściej dziś w Polsce usługi świadczone przez osoby lub firmy zarządzające całymi budynkami lub nawet całymi osiedlami. W zakres ich obowiązków wchodzi m.in. dostarczanie i rozliczanie mediów, zapewnienie wywozu śmieci, sprzątanie i dbałość o części wspólne nieruchomości (np odpowiednie oświetlenie klatki schodowej), itp. Za ich usługi mieszkańcy płacą stałą opłatę administracyjną, która składa się z wielu elementów najczęściej rozliczanych z metra kwadratowego mieszkania (np ogrzewanie) lub od liczby mieszkańców (np opłata za konserwację windy). Tych zarządców nie interesuje czy twoje mieszkanie pod wynajem znajdujące się w budynku, którym administrują jest wynajęte czy nie, chyba żeby sąsiedzi skarżyli się na zbyt głośne imprezy organizowane przez najemców twojego mieszkania. Ich zakres zainteresowania kończy się na drzwiach wejściowych twojego mieszkania pod wynajem. Czy mieszkanie jest wynajęte czy nie, opłatę za ich usługi i tak poniesiesz jako właścicielka mieszkania.

      Zarządcy, o których pyta 3a Investors, to zupełnie inny rodzaj firm. Nie zajmują się administrowaniem budynkiem, tylko zapewnieniem tobie najbardziej optymalnych przychodów z najmu. Ich klientami nie jest ogół mieszkańców budynku, tylko właściciele poszczególnych mieszkań. Mniej ich interesuje to co dzieje się na klatce schodowej lub przed budynkiem (no chyba, że coś zaczyna szwankować i np odrapana i niedoświetlona klatka schodowa zaczyna odstraszać potencjalnych najemców powierzonego im w zarządzanie mieszkania) – swoją uwagę skupiają na samym mieszkaniu. Ich zakres obowiązków często obejmuje ogłaszanie i szukanie nowych najemców, podpisanie z nimi umowy najmu, przekazanie im mieszkania, a potem monitorowanie terminowości płacenia przez najemcę czynszu oraz za zużyte media, dokonywanie drobnych napraw czy remontów, itp. Opłaty, które pobierają od właścicieli mieszkań za swoje usługi mają charakter prowizyjny (najczęściej 10-15% od czynszu płaconego właścicielowi przez najemcę; lub 6-10% ostatniego czynszu w okresach pustostanu).

      Czy warto z takich usług korzystać? Wszystko zależy od konkretnych okoliczności. Jeśli posiadasz mieszkania pod wynajem w mieście oddalonym od twojego aktualnego miejsca zamieszkania, to możesz nie mieć wyboru. Ktoś ci będzie musiał pomagać: albo wyspecjalizowany zarządca typu , albo ktoś z rodziny czy znajomych. Przy czym ci ostatni mogą się na tym nie znać i pomagać ci w mało efektywny sposób (długie okresy przestoju w najmie; nieumiejętna selekcja najemców, która może prowadzić do zadłużenia mieszkania; brak znajomości fachowców od napraw; itp), a ty możesz nie mieć sumienia żądać od nich wyższej jakości obsługi, bo i tak świadczą ci przysługę. W efekcie pozorna oszczędność kosztu obsługi może zniknąć poprzez istotne zmniejszenie potencjalnych przychodów z najmu.

      Sytuacja może wyglądać podobnie nawet jeśli sama zarządzasz swoim portfelem mieszkań pod wynajem. Jeśli jesteś osobą zapracowaną to często nie znajdujesz czasu aby natychmiast po powzięciu informacji o tym, że najemca będzie się wyprowadzał, spędzić trochę czasu aby zrozumieć czy może rynkowe stawki najmu uległy zmianie tak aby pytać o wyższą cenę, dać ogłoszenie i zacząć pokazywać mieszkanie chętnym. Po wyprowadzce dotychczasowych najemców i odkryciu, że warto wycyklinować podłogę, możesz nie mieć czasu znaleźć cykliniarza przed swoim nadchodzącym urlopem. W efekcie, zadowalasz się być może niższą stawką najmu niż mogłabyś osiągnąć, a twoje mieszkanie stoi przez jakiś czas puste, bo nie masz czasu się nim zająć. Wtedy zlecenie zarządzania wyspecjalizowanej firmie, która nie będzie się twoimi mieszkaniami zajmować i , tylko przez 24/7, również powinno być korzystne.

      Przed podjęciem decyzji, zrób sobie kalkulację. Możesz sobie założyć, że korzystanie z wyspecjalizowanej firmy pozwoli ci osiągnąć m.in następujące korzyści:
      + redukcja średniej długości okresu pustostanu
      + bardziej agresywna rynkowa polityka cen najmu
      + mniejsza szkodowość najemców (ze względu na większe doświadczenie w selekcji najemców, bardziej regularne pilnowanie terminowości opłat, itp)
      + zaoszczędzenie twojego czasu i wysiłku

      Przyjmij konkretne założenia aby wycenić w złotych owe potencjalne korzyści i porównaj je z 10-15% kosztem prowizji dla wyspecjalizowanej firmy. Jeśli nie jest tak, że masz kupę wolnego czasu, pasjonuje cię zarządzanie nieruchomościami, jesteś bardzo systematyczna na co dzień i masz smykałkę do drobnych napraw i konserwacji, to według nas, rachunek powinien ci wskazać na zasadność skorzystania z usług specjalistów. Tak abyś miała czas na swoją normalną pracę zawodową i zarabianie pieniędzy na kupowanie kolejnych mieszkań pod wynajem. Ewentualnie na nieprzerywany telefonami od najemców czas odpoczynku po ciężkiej pracy:-).

      Natomiast powstaje pytanie: czy ktoś z Was zna firmy typu w Polsce i mógłby je zarekomendować?

  2. 3A Investors napisał(a):

    „Natomiast powstaje pytanie: czy ktoś z Was zna firmy typu w Polsce i mógłby je zarekomendować?”

    :-).

    To bardzo dobre pytanie. Niestety nie znam takich firm – spotkałem się jedynie z „osobami fizycznymi” które zajmowały się tego typu działalnością w kilku kamienicach. Może inni czytelnicy są w stanie zarekomendować takie firmy?

  3. transfer napisał(a):

    Witam wszystkich, mam pytanie odnośnie kolejnych publikacji, mianowicie kiedy będą dostępne w księgarniach??

    Druga kwestia którą chciałbym poruszyć to wynajmowanie garaży. W moim mieście za mieszkanie warte 100 tys. czynsz najmu oscyluje w granicach 500 zł, natomiast garaże kosztują 20 tys a wynajęcie około 200. Odpada problem cieknących kranów i uciążliwych lokatorów. Proszę podzielsie się swoją opinią.
    Dziękuję

  4. Mariusz napisał(a):

    Właśnie przypadkiem trafiłem na stronę takiej firmy – http://mzuri.pl Dziwnym trafem ma podobną kolorystykę i często używa formy żeńskoosobowej :-)

    • Sławek Muturi napisał(a):

      Jest Pan prawdziwym detektywem. Mzuri jest praktyczną i bardziej przyziemną stroną fridomii. Żeby było łatwiej – i nam i innym chętnym – powstała firma typu „property management”. Jeśli ktoś nie daje rady sam z procesem najmu – firma go wyręczy na każdym z jego etapów.

  5. Hania napisał(a):

    Myślę, że warto zainwestować trochę pieniędzy we współpracę z profesjonalną firmą zarządzającą nieruchomościami. Może wymaga to kosztów finansowych, ale z pewnością pomaga zaoszczędzić czas, energię i nerwy. Taka firma wszystko zrobi za nas, od początku do końca, a do tego wybierze takiego lokatora, który nie zdemoluje nam mieszkania i będzie regularnie płacić. Myślę, że w długofalowej perspektywie jest to zdecydowanie bardziej opłacalne niż próby szukania najemców na własną rękę.

    • Sławek Muturi napisał(a):

      Haniu, dzięki za Twoją opinię. Dodałbym jeszcze, że owa „inwestycja” o której wspominasz może być mniejsza niż koszt prowizji dla firmy – bo odpadają Ci koszty zamieszczania ogłoszeń na płatnych serwisach, koszty dojazdów by prezentować mieszkanie. Dodatkowo mogą się pojawić dodatkowe przychody – np w postaci krótszych okresów pustostanów.

Dodaj swój komentarz:





Chcesz, aby koło Twojego komentarza pojawiła się Twoja ikona lub zdjęcie?
Kliknij tutaj i dowiedz się jak to zrobić.

NAJBLIŻSZE SPOTKANIA FRIDOMIACZEK I FRIDOMIAKÓW

sobota, 25 listopada – Łódź, szczegóły bliżej terminu

czwartek, 30 listopada – Łódź, szczegóły bliżej terminu

piątek, 1 grudnia – Warszawa, wystąpienie podczas Kongresu BusinessWoman&Life. Rejestracja – wkrótce

sobota, 13 stycznia 2018 – Łódź, szczegóły bliżej terminu

 

Archiwum - miesiąc po miesiącu

Najwyżej cenione

Moja życiowa misja

Osiągnąłem wolność finansową dzięki inwestowaniu w mieszkania na wynajem, Pierwsze swoje mieszkanie na wynajem kupiłem w 1998 roku, gdy nie było jeszcze w Polsce kredytów hipotecznych ani żadnych książek nt inwestowania w mieszkania na wynajem, żadnych źródeł wiedzy. Pracując w Andersenie, a potem w Deloitte) systematycznie oszczędzałem, żyjąc PONIŻEJ swoich możliwości finansowych. Nie dziadowałem, tylko po prostu nauczyłem się nie kupować czegoś (duży dom, prestiżowy i drogi samochód czy zegarek, drogie wakacje w sieciowych hotelach) tylko [...]

Najnowsze komentarze

  • Sławek Muturi: Andrzej, nie widzę przeciwskazań do wyjazdu z 8-letnim dzieckiem. Byliśmy kiedyś na safari z...
  • Sławek Muturi: Maciek, tak, szedł pieszo do Kairu. Szedł około 9-10 miesięcy. Całość podróży zajęła mu prawie dwa...
  • Konkret: A ja podam link do artykułu Samcika na temat obecnej sytuacji na rynku nieruchomości. Co sądzicie o tym...
  • Sławomir: Każda inwestycja nie może być wykonana na gorąco i szybko! Wszystko trzeba przemyśleć i rozpatrzyć pod...
  • aswad: Widzę, że w Kenii państwo stosuje takie same praktyki wobec narodowego przewoźnika jak w Polsce – Kenia...
  • AndrzejT: Witam, mam pytanie do Sławka i klientów Mzuri – jakie rzędu zwroty z inwestycji netto można uzyskać...
  • AndrzejT: Witam Sławku, zainspirował mnie Twój wpis:) Jak wyglądają kwestie bezpieczeństwa takiej wycieczki? Myślę o...
  • Maciek: „Na początku lat 60-tych, w Kenii nie było ani jednego uniwersytetu i dlatego mój tata musiał pieszo...
  • Ania: Bardzo ciekawy blog dla początkującego wynajmującego. Cenne rady. Czy ktoś z Was może doradzić początkującemu...
  • Robert: http://www.rp.pl/Podatki/31120 9979-Pawel-Satkiewicz-przy-naj mie-nie-mozna-wykluczyc-spo...
  • Robert: http://www.rp.pl/Nieruchomosci /311199956-Najem-jak-rozliczac -sie-z-fiskusem.html&templ ate=restricted
  • Sławek Muturi: Tomku, podpisuję się obiema rękoma pod Twoim komentarzem:-)
  • Sławek Muturi: Piotr, jeśli lubisz podróże, to oczywiście gorąco Cię do tego namawiam. Jest bezpieczniej niż wielu...
  • Robert W: Nie szukałem uzasadnienia.
  • wiki: ale mieszkanie będzie mialo według prawa charakter uzytkowy czy mieszkaniowy? bo jak uzytkowy to chyba vat...
  • Piotr: Wow, przeżyć coś takiego to naprawdę musi być niesamowite. Opowiadać coś takiego swoim dzieciom lub innym...
  • Tomek: Na marginesie, raczej zaniepokoilo mnie w przypadku tego mieszkania, ze piszesz, ze jest nowe a ma 14m2....
  • Tomek: A na czym polega Twoja watpliwosc? Musisz oszacowac jeszcze koszty transakcyjne zakupu mieszkania i koszt...
  • michal: zapomniałem dodać że wszystko nowe inst. meble agd i td
  • michal: zapomniałem dodać , mieszkanie w centum Łodzi

Najnowsze wpisy

created by Water Design