Jak bezstresowo zarządzać swoimi nieruchomościami

Kupiłaś mieszkanie i co dalej? Pamiętasz tytuł tego z rozdziału z naszej pierwszej książki? Dla wielu osób główną barierą, dlaczego są na nie, gdy pojawia się rozmowa na temat inwestowania w mieszkania na wynajem, są właśnie przykre doświadczenia związane z zarządzaniem mieszkaniem. Ci niesolidni najemcy, te wszystkie cieknące krany, te zgubione klucze zapasowe i nieopłacone rachunki! Okazuje się, że wcale tak być nie musi. Jeśli poświęcisz odrobinę czasu i wysiłku i będziesz robić właściwe rzeczy we właściwym miejscu i czasie – dolegliwości stają się niezauważalne! A zatem nasza kolejna książka będzie o tym, jak dobrze dobierać sobie najemców, jak dbać o to, aby nasze mieszkanie nie stało puste, jak zarządzać planowanymi nieplanowanymi wydatkami w taki sposób, aby nie konsumowały one wpłacanego czynszu, wreszcie, czy zarządzać samodzielnie, czy zlecić to profesjonalistom. I wiele więcej…

Podziel się z nami wszelkimi twoimi dodatkowymi oczekiwaniami i sugestiami dotyczącymi tej książki!

Komentarze:

  1. 3A Investors napisał(a):

    Usługi zarządzania nieruchomościami świadczą wyspecjalizowane firmy/osoby („zarządcy”). Wiadomo – wiąże się to z dodatkowymi kosztami, jednak wydaje się to być ciekawy pomysł żeby „pozbyć” się problemów.

    Czy tego typu praktyki stosuje się w przypadku małego (1-5) portfela mieszkań? Cze warto w takim przypadku korzystać z usług takich osób?

    • Sławek Muturi napisał(a):

      Zarządzanie nieruchomościami to najczęściej dziś w Polsce usługi świadczone przez osoby lub firmy zarządzające całymi budynkami lub nawet całymi osiedlami. W zakres ich obowiązków wchodzi m.in. dostarczanie i rozliczanie mediów, zapewnienie wywozu śmieci, sprzątanie i dbałość o części wspólne nieruchomości (np odpowiednie oświetlenie klatki schodowej), itp. Za ich usługi mieszkańcy płacą stałą opłatę administracyjną, która składa się z wielu elementów najczęściej rozliczanych z metra kwadratowego mieszkania (np ogrzewanie) lub od liczby mieszkańców (np opłata za konserwację windy). Tych zarządców nie interesuje czy twoje mieszkanie pod wynajem znajdujące się w budynku, którym administrują jest wynajęte czy nie, chyba żeby sąsiedzi skarżyli się na zbyt głośne imprezy organizowane przez najemców twojego mieszkania. Ich zakres zainteresowania kończy się na drzwiach wejściowych twojego mieszkania pod wynajem. Czy mieszkanie jest wynajęte czy nie, opłatę za ich usługi i tak poniesiesz jako właścicielka mieszkania.

      Zarządcy, o których pyta 3a Investors, to zupełnie inny rodzaj firm. Nie zajmują się administrowaniem budynkiem, tylko zapewnieniem tobie najbardziej optymalnych przychodów z najmu. Ich klientami nie jest ogół mieszkańców budynku, tylko właściciele poszczególnych mieszkań. Mniej ich interesuje to co dzieje się na klatce schodowej lub przed budynkiem (no chyba, że coś zaczyna szwankować i np odrapana i niedoświetlona klatka schodowa zaczyna odstraszać potencjalnych najemców powierzonego im w zarządzanie mieszkania) – swoją uwagę skupiają na samym mieszkaniu. Ich zakres obowiązków często obejmuje ogłaszanie i szukanie nowych najemców, podpisanie z nimi umowy najmu, przekazanie im mieszkania, a potem monitorowanie terminowości płacenia przez najemcę czynszu oraz za zużyte media, dokonywanie drobnych napraw czy remontów, itp. Opłaty, które pobierają od właścicieli mieszkań za swoje usługi mają charakter prowizyjny (najczęściej 10-15% od czynszu płaconego właścicielowi przez najemcę; lub 6-10% ostatniego czynszu w okresach pustostanu).

      Czy warto z takich usług korzystać? Wszystko zależy od konkretnych okoliczności. Jeśli posiadasz mieszkania pod wynajem w mieście oddalonym od twojego aktualnego miejsca zamieszkania, to możesz nie mieć wyboru. Ktoś ci będzie musiał pomagać: albo wyspecjalizowany zarządca typu , albo ktoś z rodziny czy znajomych. Przy czym ci ostatni mogą się na tym nie znać i pomagać ci w mało efektywny sposób (długie okresy przestoju w najmie; nieumiejętna selekcja najemców, która może prowadzić do zadłużenia mieszkania; brak znajomości fachowców od napraw; itp), a ty możesz nie mieć sumienia żądać od nich wyższej jakości obsługi, bo i tak świadczą ci przysługę. W efekcie pozorna oszczędność kosztu obsługi może zniknąć poprzez istotne zmniejszenie potencjalnych przychodów z najmu.

      Sytuacja może wyglądać podobnie nawet jeśli sama zarządzasz swoim portfelem mieszkań pod wynajem. Jeśli jesteś osobą zapracowaną to często nie znajdujesz czasu aby natychmiast po powzięciu informacji o tym, że najemca będzie się wyprowadzał, spędzić trochę czasu aby zrozumieć czy może rynkowe stawki najmu uległy zmianie tak aby pytać o wyższą cenę, dać ogłoszenie i zacząć pokazywać mieszkanie chętnym. Po wyprowadzce dotychczasowych najemców i odkryciu, że warto wycyklinować podłogę, możesz nie mieć czasu znaleźć cykliniarza przed swoim nadchodzącym urlopem. W efekcie, zadowalasz się być może niższą stawką najmu niż mogłabyś osiągnąć, a twoje mieszkanie stoi przez jakiś czas puste, bo nie masz czasu się nim zająć. Wtedy zlecenie zarządzania wyspecjalizowanej firmie, która nie będzie się twoimi mieszkaniami zajmować i , tylko przez 24/7, również powinno być korzystne.

      Przed podjęciem decyzji, zrób sobie kalkulację. Możesz sobie założyć, że korzystanie z wyspecjalizowanej firmy pozwoli ci osiągnąć m.in następujące korzyści:
      + redukcja średniej długości okresu pustostanu
      + bardziej agresywna rynkowa polityka cen najmu
      + mniejsza szkodowość najemców (ze względu na większe doświadczenie w selekcji najemców, bardziej regularne pilnowanie terminowości opłat, itp)
      + zaoszczędzenie twojego czasu i wysiłku

      Przyjmij konkretne założenia aby wycenić w złotych owe potencjalne korzyści i porównaj je z 10-15% kosztem prowizji dla wyspecjalizowanej firmy. Jeśli nie jest tak, że masz kupę wolnego czasu, pasjonuje cię zarządzanie nieruchomościami, jesteś bardzo systematyczna na co dzień i masz smykałkę do drobnych napraw i konserwacji, to według nas, rachunek powinien ci wskazać na zasadność skorzystania z usług specjalistów. Tak abyś miała czas na swoją normalną pracę zawodową i zarabianie pieniędzy na kupowanie kolejnych mieszkań pod wynajem. Ewentualnie na nieprzerywany telefonami od najemców czas odpoczynku po ciężkiej pracy:-).

      Natomiast powstaje pytanie: czy ktoś z Was zna firmy typu w Polsce i mógłby je zarekomendować?

  2. 3A Investors napisał(a):

    „Natomiast powstaje pytanie: czy ktoś z Was zna firmy typu w Polsce i mógłby je zarekomendować?”

    :-).

    To bardzo dobre pytanie. Niestety nie znam takich firm – spotkałem się jedynie z „osobami fizycznymi” które zajmowały się tego typu działalnością w kilku kamienicach. Może inni czytelnicy są w stanie zarekomendować takie firmy?

  3. transfer napisał(a):

    Witam wszystkich, mam pytanie odnośnie kolejnych publikacji, mianowicie kiedy będą dostępne w księgarniach??

    Druga kwestia którą chciałbym poruszyć to wynajmowanie garaży. W moim mieście za mieszkanie warte 100 tys. czynsz najmu oscyluje w granicach 500 zł, natomiast garaże kosztują 20 tys a wynajęcie około 200. Odpada problem cieknących kranów i uciążliwych lokatorów. Proszę podzielsie się swoją opinią.
    Dziękuję

  4. Mariusz napisał(a):

    Właśnie przypadkiem trafiłem na stronę takiej firmy – http://mzuri.pl Dziwnym trafem ma podobną kolorystykę i często używa formy żeńskoosobowej :-)

    • Sławek Muturi napisał(a):

      Jest Pan prawdziwym detektywem. Mzuri jest praktyczną i bardziej przyziemną stroną fridomii. Żeby było łatwiej – i nam i innym chętnym – powstała firma typu „property management”. Jeśli ktoś nie daje rady sam z procesem najmu – firma go wyręczy na każdym z jego etapów.

Dodaj swój komentarz:





Chcesz, aby koło Twojego komentarza pojawiła się Twoja ikona lub zdjęcie?
Kliknij tutaj i dowiedz się jak to zrobić.

NAJBLIŻSZE SPOTKANIA FRIDOMIACZEK I FRIDOMIAKÓW

poniedziałek, 15 maja – Warszawa, godz 12:15, SGH, Al Niepodległości 128, Bud C, Aula II Antresola

środa, 17 maja – Warszawa, godz 13:00, szczegóły bliżej terminu.

czwartek, 25 maja – Trójmiasto, godz 14, więcej szczegółów bliżej terminu spotkania

czwartek, 25 maja – Gdańsk, godz 18, Park Naukowo-Technologiczny, ul Trzy Lipy 3

wtorek, 30 maja – Poznań, godz 18:00, więcej szczegółów bliżej terminu spotkania

piątek, 2 czerwca – Warszawa, godz 13:30, wystąpienie podczas Kongresu BusinessWoman&Life. Rejestracja tutaj: http://businesswomancongress.pl/#Rejestracja

 

Archiwum - miesiąc po miesiącu

Najwyżej cenione

Gwarancja zysku to klasyczny oksymoron

Wszelkie "gwarancje zysku" to - według mnie - triki dla naiwniaków. Dlaczego tak uważam? Bo w biznesie jest tak, że zysk jest niczym innym jak nagrodą za gotowość do poniesienia ryzyka. Im większe ryzyko ponosi inwestor, tym większego  zysku może oczekiwać. Ryzyko ponosi inwestor kupując produkty (złoto, obligacje, ziemię, mieszkanie) lub usługi (lokaty bankowe, akcje giełdowe, jednostki funduszy inwestycyjnych, polisy ubezpieczeniowe, itp) dostarczane przez ich "producentów" czyli banki, skarb państwa, firmy, fundusze, itp. Gwarancja oznaczałaby, że podmiot [...]

Najnowsze komentarze

  • Sławek Muturi: Robert, dzięki za niespodziewany komplement. Kilka dni temu myślałem, że może warto by stronę...
  • Sławek Muturi: OK, dzięki. Zgadzam się z Tobą, że prewencja jest zawsze lepsza od leczenia. Pytanie co robić gdy ktoś...
  • Robert Gołoński: Świetne i rzeczowe artykuły, które pomagają zrozumieć trudne terminy. Jak dla mnie jak najbardziej...
  • Michał: Sławku uważam, że pozbywanie rzeczy jest szkodliwe bo kupujesz coś np. za 500zł i później wydaje ci się to...
  • Sławek Muturi: Rent, dzięki za komplement:-)
  • Robert: Pozbywanie się rzeczy może być szkodliwe, bo jak wywalisz jedną skarpetkę to pójdziesz na spotkanie z jedną...
  • rent: Właśnie jestem po przeczytaniu tej książki i jestem pod wrażeniem fachowości. Sam zarządzam najmem mieszkań i...
  • Sławek Muturi: Robert, dzięki. Bardzo kibicuję Sebastianowi. Przynajmniej z 3 względów: 1) po przyjacielsku –...
  • Sławek Muturi: Michał, w tej kwestii w pełni się z Tobą zgadzam:-)
  • Sławek Muturi: Michał, tym razem to chyba rzeczywiście nie do końca rozumiem. Natomiast to co zaciekawiło mnie w...
  • Robert: http://businessinsider.com.pl/ strategie/sebastian-mikosz-pre zesem-kenya-airways-wywiad/ns0 v3fe
  • Michał: Może mogę dodać dosyc jasne porownanie. Jesli ktos sie uczy to bedzie mial dobre oceny. Oceny sa wynikiem...
  • Michał: Sławku, źle mnie zrozumiałeś. Nie napisałem „pozbywanie się nadmiaru rzeczy” tylko...
  • Robert: http://www.rp.pl/Nieruchomosci /305229870-Mikrokawalerki-reso rt-ukroci-nielegalne-prakty...
  • Robert W: Będą sprawdzali umowy najmu. Przy ryczałcie musisz opodatkować kwotę z umowy najmu, a nie to co Ci przelewa...
  • Sławek Muturi: W tym quizzie zdobyłem komplet punktów. Samoloty rozpoznawałem nim pojawiały się podpowiedzi:-) Oto...
  • Sławek Muturi: Tomek, nie sądzę by minimalizm był koniecznie powiązany lub by miał wynikać z chęci oszczędzania....
  • Marta: Sławku, Harva nie było. Był za to bardzo sympatyczny trener Ryan. Jadłam z nim śniadanie w hotelu i naprawdę...
  • Tomek: Czy jednak zawsze minimalizowanie liczby posiadanych przedmiotów idzie w parze z oszczędnościami? Minimalista...
  • nibul: Chodzi o ryczałt. W kwestii odliczeń jasna sprawa. Interesuje mnie tylko czy skarbówka w razie kontroli bierze...

Najnowsze wpisy

created by Water Design