01

07.2010

Kwestia oszczędzania

autor: Sławek Muturi|kategoria: Blog autorów, Edukacja finansowa, Fridomia, Najwyżej cenione

ilość komentarzy: 13

Niedawno jedna z naszych najsympatyczniejszych czytelniczek przysłała nam e-maila o takiej treści:

Chciałabym poruszyć kwestie oszczędzania.

Ostatnio słyszałam w radiu reklamę

Synek mówi do mamy: „Mamo pójdziemy znów na zakupy do sklepu x?” Mama odpowiada: :”Ależ synku byliśmy tam przecież już rano” Synek: „no tak, ale przecież sama mówiłaś że zakupy w tym sklepie to oszczędzanie, wiec pójdziemy na zakupy i oszczędzimy na wakacje”

Myślę że ta reklama doskonale pokazuje stopień edukacji finansowej dzieci i dorosłych w Polsce. Do tej pory nie pisaliście Państwo dużo o edukacji finansowej, a myślę że to też nieodłączny element fridomii !

Co myślicie Panowie na ten temat?

Pozdrawiam z Sopotu
Dorota

Bardzo dziękuję Pani Dorocie za podrzucenie tematu. Ta reklama to oczywiście w moim mniemaniu skandal. Podobnie jak kilka miesięcy temu, gdy przecierałem oczy i uszy ze zdumienia, kiedy jeden z banków reklamował swoją kartę kredytową, gdzie podobno za każde 100 złotych wydane przy użyciu karty, właściciel karty dostawał jakiś mały rabacik (czyli bank dzielił się z nim prowizją pobieraną od właścicieli sklepów). Hasło brzmiało podobnie: „im więcej wydasz, tym więcej zaoszczędzisz”. Ekonomia postawiona – jak w cyrku – na głowie.

Zdziwienie moich nastoletnich dzieci (świadomych tego, czym się różni inwestowanie od konsumpcji) budziła reklama jednego z koncernów samochodowych, który w okresie, gdy wybuchał tzw „kryzys finansowy”, zachęcał do tego, aby Polacy nie trzymali oszczędności w banku (gdzie ponoć nie były bezpieczne), tylko pobiegli do dealera „zainwestować” w nowy model samochodu tego koncernu. Obrzydliwy cynizm grający na czyimś strachu, zresztą też w dużym stopniu wywołanym (a już na pewno rozdmuchanym) medialnie.

Tego typu reklamy uważam za tak samo szkodliwe jak reklamy papierosów czy alkoholi. Może nawet bardziej szkodliwe, bo zniszczenia, które powodują może nie są tak gołym okiem widoczne.

Pewnie podobne przykłady można by mnożyć. Pamiętam, że gdy 20-25 lat temu uczyłem się podstaw marketingu, za jedną z podstawowych funkcji reklamy uznawało się funkcję informacyjną. Ale to było 25 lat temu w Polsce (być może, że uczyłem się zresztą wówczas jakiś przebrzmiałych na Zachodzie tez). Dzisiaj w erze wszechwładnych „analityków rynkowych” oraz zarządów koncernów tchórzliwie bojących się ich reakcji na wyniki finansowe ich firm za ostatni kwartał, funkcją reklamy stała się dezinformacja – byleby więcej i więcej sprzedać ciemnemu ludowi… A lud się temu niestety poddaje.

0

Tagi:

Komentarze:

  1. cremaster pisze:

    Odnosnie edukacji finansowej-Robert Kiyosaki „Bogaty ojciec, biedny ojciec”.
    I wszystko jasne.

    0
    • Szarlej pisze:

      Moim zdaniem człowiek po to ma rozum, zeby moc takze dokonywac wyborow. O ile np. jawnie oszukancze reklamy wielu srodkow na odchudzanie granice etyczna i prawna przekraczaja, to juz podane przyklady „oszczedzania” badz „inwestowania” w samochod juz moim zdaniem nie.

      To co mnie bardziej martwi to permanentne zwracanie uwagi, zwlaszcza przez amerykanskich analitykow, na poziom konsumpcji jako kola zamachowego gospodarki. O ile rozumiem mechanizm w krotkim okresie, to jednak uwazam obecny model spoleczenstwa, skrajnie konsumpcyjny za szkodliwy w dluzszej perspektywie. W szeczegolnosci, ze konsumpcja ta jest najczesciej na kredyt.

      Tu chyba przoduja Amerykanie, tyle ze majac dolara, ktory jest ciagle waluta swiatowa, moge sobie pozwolic na jego intensywny dodruk. Tyle, ze nei wiadomo jak dlugo jeszcze.

      0
      • Sławek Muturi pisze:

        Szarlej, dzięki za przypomnienie starszego tematu. Zgadzam się, że USA mają niesamowity przywilej drukowania pustego pieniadza bez widocznych efektów po stronie dewaluacji czy inflacji (NB coraz mniej rozumiem makroekonomię:-)

        Natomiast co innego wg mnie jeśli chodzi o zwykłego Amerykanina. Przeciętny Jones nie będzie sobie w stanie legalnie dodrukować dolarów by zasypać dziurę spowodowaną nadmierną konsumpcją na kredyt:-(

        0
        • Szarlej pisze:

          Slawku, faktem jest, ze zwyklemu Jonesowi potem nikt dlugu nie anuluje (pomijam kwestie upadlosci konsumenckiej czy wzglednej latwosci w porzuceniu domu wraz z dlugiem w miektorych stanach).

          Podobnym tematem jest mierzenie bogactwa przez GDP. Nawet najglupszy produkt czy usluga wyprodukowany z wartoscia dodana a nastepnie kupiony powieksza GDP. Czyli jezeli nagle wzroslaby skokowo liczba palaczy, ktorzy by kupowali wiecej papierosow a nastepnie mialy wiecej pracy branze medyczne i pogrzebowe to GDP by wzrosl przynajmniej w krotkiej perspektywie… Spasc moglby ewentualnie potem z powodu problemow demograficznych ale te mozna by uzupelnic imigrantami. To pokazuje, ze ten „Swiety Graal” ekonomii jakim jest GDP/PKB jest mocno niedoskonaly.

          Summa summarum jednak w dluzszej perspektywie chyba jednak zyskuje takie panstwa jak np. Niemcy, ktore koncentruja sie na produkcji dobr czy uslug, ktore sa innym potrzebne a modele budowane z duza przewaga konsumpcji/dlugu musza przegrac, chocby dlatego ze ludzie sie w pewnym sensie odrywaja sie od rzeczywistosci i demoralizuja.

          0
        • Sławek Muturi pisze:

          Szarlej, miałem kiedyś przemyślenia w podobnym duchu. Jeśli prawnik w Polsce sprzedaje swoje usługi za PLN 400/godzinę, a tak samo wykształcony i doświadczony prawnik w Londynie za tę samą usługę kasuje GBP 800 za godzinę, to znaczy że suma GDP odzwierciedla m.in … pewność siebie.

          Pamiętam, że gdy pracowałem w Andersenie nasze stawki godzinowe w Polsce były takie same lub wyższe niż stawki naszych odpowiedników w USA, ale za to kilkukrotnie niższe niż stawki kolegów i koleżanek z Londynu:-)

          0
  2. Aga-ta pisze:

    Etyka w handlu, marketingu, czy życiu związanym bezpośrednio z zyskami zaczyna w widoczny sposób zanikać. Niestety, jest to takze efekt wolności – wolności słowa, a zatem także interpretacji. Co można zrobić? Jak się dostosować do takiej rzeczywistości? Najwazniejsze, to edukować, edukować i edukować – naszych bliskich, wskazywać im właściwe interpretacje. Ja miałam wspaniałą nauczycielkę w liceum, która nam stale powtarzała” nie wierzcie we wszystko, co jest napisane”. Powinno się to zdanie uzupełnić: „ani we wszystko, co jest w telewizji”. Używajcie rozumu, to jedyna właściwa droga. Powinien być wprowadzony program edukacyjny, który miałby za zadanie uczyc dzieci, czy dorosłych myślenia, analizowania rzeczywistości, aby owa papka, którą prezentuje nam świat i całe życie nie była przez nas bezkrytycznie „łykana” – jesteśmy ludźmi, a nie pelikanami!

    0
  3. Kuneg pisze:

    Wpis wart przypomnienia. :)

    Niby każdy (no, prawie) podstawówkę skończył, a arytmetyka na poziomie podstawówki jest nie lada wyczynem dla niektórych :( Smutne, ale prawdziwe.

    Miałam sąsiadkę, matkę siódemki dzieci, która często korzystała z chwilówek. Rozliczałam jej PIT-y co roku. Pewnego razu miała do rozliczenia fakturę dot. remontu. Wymieniła drzwi za pożyczkę-chwilówkę. Jakież było jej zdziwienie, jak jej policzyłam, że wymieniła drzwi za ok. 1000 zł, ale oddać musiała prawie 1500 zł łącznie. Procentów i prowizji nie zrozumiała, ale stracone prawie 500 zł trafiło do niej szybko. Kobieta miała średnie wykształcenie i nie potrafiła sobie sama niczego wyliczyć. Smutne, ale prawdziwe – niewiele się w tej szkole nauczyła.

    Miałam też inną sąsiadkę – starszą panią, która dość wcześnie została sierotą. Ani jednego dnia nie chodziła do szkoły, a czytać i liczyć nauczyła się sama. Była inteligentna, oczytana i sympatyczna. Szkoda, że nie dany jej był lepszy start w życiu. Potrafiła sobie jednak poradzić i żyła bardzo rozsądnie. Z pożyczek nie korzystała, telewizji prawie nie oglądała, wolała czytać książki. Uczyła się każdego dnia swojego życia i była sprawna umysłowo prawie do 90-tki, do końca swoich dni.

    To, że nieetyczne reklamy pojawiają się wszędzie, świadczy o tym, że jednak trafiają na podatny grunt. Z drugiej jednak strony to, że nasze społeczeństwo tyje na potęgę powinno być powodem zakazania reklam słodyczy, chipsów i hamburgerów? Czy to, że ludzie giną w wypadkach samochodowych powinno być powodem zakazania reklam samochodów? A czy kłopoty finansowe wielu ludzi powinny powodować zakaz reklam pożyczek, kredytów, i.t.d.? Chyba nie na tym ma polegać wolność wyboru dorosłych ludzi…

    Zgadzam się jednak z tym, że bajka o mrówce i koniku polnym powinna być wałkowana do znudzenia w każdej klasie, a zadania matematyczne powinny zawierać treści w stylu „ile stracisz pożyczając na coś chwilówkę i ile zostałoby Ci w kieszeni, gdybyś odkładał co tydzień wymaganą kwotę, a potem kupił za gotówkę”. Może chociaż część z tych dzieci nie dałaby się wciągnąć w spiralę długów w przyszłości.

    0
    • Sławek Muturi pisze:

      Małgosiu, dzięki za przypomnienie nam kolejnego wpisu sprzed blisko 6 lat, gdy na łamach fridomii zwracaliśmy się jeszcze do siebie per „Pan/Pani”. Dawno do niego nie zaglądałem. Ciekawe, że wtedy też poruszaliśmy wątek tego czy konsumpcjonizm jest dobry dla gospodarki, czyli coś o czym sporo dyskutowaliśmy w ubiegłym tygodniu. Odnotowałem więc ze smutkiem, że nic tu się nowego na fridomii nie pojawia – wciąż odgrzewamy te same stare kotlety:-)

      A tak na poważnie, to czy mogłabyś proszę przypomnieć nam bajkę o mrówce i koniku polnym? Wstyd przyznać, ale jej nie pamiętam:-(

      0
  4. Kuneg pisze:

    Jest to jedna z bajek Ezopa. Mówi o niefrasobliwym koniku polnym i zaradnej mrówce. Jedynie zakończenie mi się nie podoba. Zabrakło nieco empatii – mrówka powinna zatrudnić konika polnego, aby ten mógł zarobić na utrzymanie i przetrwać zimę.
    https://pl.m.wikisource.org/wiki/Konik_polny_i_Mrówka_(Noskowski)

    0

Dodaj swój komentarz:





Chcesz, aby koło Twojego komentarza pojawiła się Twoja ikona lub zdjęcie?
Kliknij tutaj i dowiedz się jak to zrobić.

Powiadom znajomego o tym wpisie:


Subskrybuj komentarze do tego wpisu

NAJBLIŻSZE SPOTKANIA, WEBINARY I KONFERENCJE

Nagranie webinaru „Jak bezpiecznie i zyskownie inwestować w nieruchomości”. [LINK]

Nagranie wystąpienia Sławka Muturi w Comparic24.tv

Nagranie wystąpienia Artura Kaźmierczaka w Comparic24.tv

7.02, piątek, godz 14:00 – Artur Kaźmierczak weźmie udział w dyskusji panelowej „Potencjał inwestycyjny kamienic”, która odbędzie się w ramach Housemarket Forum Silesia w Katowicach, w Międzynarodowym Centrum Kongresowym

24.03, wtorek, godz 9:00 – Artur Kaźmierczak weźmie udział w audycji Liberator w Radiu Dla Ciebie.

NAGRANIA OSTATNICH WEBINARÓW I PODCASTÓW:

PODCASTY

Social media:

Archiwum - miesiąc po miesiącu

Najwyżej cenione

Co to jest wolność finansowa? – Bankier.tv

Od 5 marca 2010 portal finansowy Bankier.tv rozpoczął emisję cyklu nagrań poświęconych dążeniu do wolności finansowej poprzez inwestowanie w nieruchomości, który niedawno zrealizowaliśmy na ich zaproszenie.  Bardzo się cieszymy z popularyzacji idei wolności finansowej. Nagraliśmy kilkanaście odcinków, które będą emitowane w kolejności przypominającej kolejność rozdziałów w naszej książce. Wszystkie odcinki zamieścimy na blogu w kategorii: Multimedia.     Zachęcamy do odsłuchania i do komentarzy.   ttp://bankier.tv/video/Co-to-jest-wolnosc-finansowa-Cz-1-52312.html [...]

Najnowsze komentarze

  • Iwona: Ja preferuję mieszkania z rynku pierwotnego. Kupiłam mieszkanie, jestem pierwszym właścicielem, co bardzo mnie...
  • Sławek Muturi: Dzięki za komplement, choć przyznam, że o tym, że poruszaliśmy w książce aspekt zdrowego odżywiania...
  • Adamski: W niektórych dużych miastach jest sporo mieszkań komunalnych do wynajęcia po stosunkowo niskich cenach ( 7...
  • Adam: Kiedyś oglądałem wywiad ze znanym guru inwestycji od nieruchomości. Nazwisko na H. Jego szkolenia to górna...
  • zdrowe-odzywianie: Książka wydaje się być rewelacyjna! Porusza wiele ciekawych spraw, a w tym zdrowe odżywianie
  • Sławek Muturi: Artur, nie wiem jak wygląda aktualny program nauczania w kenijskich szkołach ani tego jakie panują tam...
  • Sławek Muturi: Jola, moje dzieci mocno się uśmiały z mojej przygody. Oprócz typowego „Sławek, uważaj na...
  • BiL: Tomek, ja pisalem ogolnie o inflacji, Kuneg chyba tez taka ogolna inflacje miala na mysli. Z perspektywy kazdego...
  • Jan Dziekonski: Kuneg, tak, chyba się nie rozumiemy i czas zakończyć dyskusję :)
  • Artur: Sławku nie wiem gdzie to napisać , ale to dotyczy twojej ojczyzny ostatnio widziałem wywiad z Mateuszem...
  • Tomek: Bil, może my mówimy o różnych inflacjach. Ja mówię o inflacji cen mieszkań, a nie o inflacji liczonej przez...
  • Kuneg: Janku, ale chyba się nie zrozumieliśmy. :D Ja nie twierdzę, że czynsze komercyjne spadną poniżej komunalnych,...
  • Jan Dziekonski: TX – są to trochę inne produkty, ale na koniec dnia mieszkanie to mieszkanie. Większość...
  • TX: Czy mieszkania komunalne są wyposażone przez właściciela? Te, z którymi ja się zetknąłem były przez wiele lat...
  • Jan Dziekonski: Kuneg, bardzo poważnie :) właśnie sama wykazałaś mikroekonomicznie dlaczego czynsze w Polsce nie...
  • kolo: I jak się okazało cały biznes hotele4kolory to jeden wielki przekret
  • Kuneg: Janku, Ty tak na poważnie? ;) Pokaż mi duże miasto w Polsce, które od ręki przydziela takie mieszkania. Ja...
  • Kuneg: Odwiedzając na pojawiające się wątpliwości – to jest mój punkt widzenia i analiza moich poczynań. Nie...
  • Jola: Boże! Sławek co na to twoje dzieci? Jednak podróże są niebezpieczne.Lepiej trzymać się krajowych dróg i...
  • BiL: Prawdziwym pieniadzem? Czyli, ze co? Prawidziwy pieniadz to taki za ktory praktycznie nic nie mozesz sobie...

Najnowsze wpisy

created by Water Design